Helgen och måndagen

tisdag 23 september 2008

Hey!

Förra gången jag skrev skulle jag lägga upp lite bilder. Då stänger knäppskallen som har internetcafét ner internet. Jaja. Jag har i alla fall lagt ut en del bilder på Facebook, länken till albumet där är: . Under bilderna ser ni en text där det står vilka som är på bilderna. Så fort vi får internet hemma ska ni få alla bilder. Dock kan det ta ett tag. Som jag har sagt råder ”mañana”-tänket här så nu är det inom en månad. Bättre sent än aldrig!

I fredags (19/9) var jag med mina kompisar här i Torrellano. På en ”vuelta”. Det är typ som en promenad. Man går runt, träffar annat folk, pratar, går på ett café osv. Det var roligt! Det är alltid kul när det händer något.

I lördags (20/9) åkte jag och Sergio till Santa Pola och kollade på Aitors (värdbrorsan) fotbollsmatch. De vann stort och som vanligt var det olidligt varmt. Haha… Här i Spanien undviker jag solen/värmen så ofta det går. På eftermiddagen var jag med värdfamiljen inne i Alicante. Först var vi på Carrefour (köpcentrum) för att fylla på min mobil och köpa någon bok. Sedan åkte vi till El Corte Inglés. Det är också ett stort köpcentrum som är känt här i Spanien. Jag tror de flesta av er där hemma också vet vad det är. Efter det åkte vi typ ytterligare två affärer och sedan hem för att få gäster. Det var Sergios syster med familj (de jag var hos på landet) och ett till par som är kompisar med min värdfamilj. Jag tycker om Sergios syster jättemycket! Hon är både rolig och snäll. När de var här åt vi jättemycket och allt annat man gör då man har gäster.

I söndags (21/9) hade vi också gäster. Till en början var det María Isabels föräldrar och hennes syster med man. Efter ett tag droppade María Isabels pappa av och tillkom gjorde hennes bror med fru. Det var också roligt. Systers man lärde mig lite uttryck på spanska så det blev en härlig diskussion mellan María Isabel och han. Då kan ni tänka er vad det var för sorts uttryck, haha. Han måste ha tyckt om att prata med mig för han surrade hela tiden med mig. Han hade med sig ett USB-minne med 2 GB spansk hårdrock som jag nu har på min externa hårddisk. Haha. När vi skulle lyssna på en låt skulle han förklara varenda mening, om hur fin texten var osv. När de skulle hem till sig följde jag och Aitor med. Då tog jag med mig min dator för de har internet där så jag fick sitta ett tag där. Han har sagt till mig att jag får komma dit och sitta vid internet när jag vill. Lyx! Ska gå dit med Aitor något i veckan. OBS! Nu har vi skaffat internet här hemma. DET ÄR LYX!!!! Nu blir det kanske lite mer uppdateringar.

Igår hade jag en helt okej dag på skolan. Jobbade lite med matte och spanska. Testade också att gå en utökad ekonomikurs istället för på idrotten. Läraren där verkar helschyst så jag funderar på att byta till det. Nu kanske ni tycker att jag är knäpp, men idrotten här är ju utomhus (där det är stekande sol) och eftersom man inte har rast mellan lektionerna här så hinner man inte duscha. Det är inte så fräscht. Plus att det verkar döseriöst med någon uppgift man ska göra. Typ göra ett träningsschema för en kompis utefter dens resultat. På spanska. Funderar på om jag får gå på båda, ibland på idrotten men mest på ekonomin.Och alla som går på Hedbergska skolan. Tacka gudarna att vi inte har Spaniens matte i Sverige. Det är nästintill omöjligt. Vi ska vara glada att vi har den matte vi har, TROTS att vi klagar över att den är svår. När de ser min mattebok här fnyser de till lite. Det vill säga, vår matte är bra mycket enklare än deras.Annars om skolan här. Det ringer in och ut till varje lektion. Det är någon musik som skrålar i högtalarna. Det har bland annat varit opera. Man har två raster, en på 30 minuter och en på 5 minuter. På rasten som är 30 minuter äter man mackan man har med sig. Annars går man från lektion till lektion. Man börjar klockan 08.00 och slutar 14.30. När man börjat stängs dörren till skolan, så man kan inte lämna skolområdet under dagen. Man kallar inte heller läraren vid namn utan säger ”profesor”. Vissa lärare är schysta medan det finns några som verkar tro att det är diktatur. Och för de som tror det är diktatur är det de säger lag. Det finns liksom inget annat. Det är inte som hemma i Sverige. Allt här baseras också på papper. Vet inte hur mycket papper jag har fått, mycket är det i alla fall. De köper också sina egna böcker här. María Isabel (värdmamman) köpte böcker till Aitor för 250 euros eller något sånt. Läraren kan säga till vad de ska skriva på för papper och så. De får inte alltid bestämma sådant själv. Alla har pennskrin, överstrykningspennor och ryggsäck. Jag också! Det är faktiskt praktiskt. Det där kommer jag att bli mobbad för då jag kommer hem. De får heller inget studiebidrag.

På lördag ska jag gå ut här. Första gången! Hade möjligheten att gå ut i lördags (20/9) också, men vi hade ju gäster så jag var hemma. På lördag är det i alla fall en kompis pojkvän som fyller år. Ska bli roligt! Här börjar man festa vid 23.00 – 24.00 berättade mina kompisar för mig. Och med tanke på att en kompis som var ut ringde mig 05.30 i lördags så håller nog festerna på rätt så länge. Här går man också på diskotek, inte hemmafester. Vad jag har förstått i alla fall. Återkommer med en rapport senare. Men familjen, släkten (MOSTER), ni kan vara lugna. Jag ska inte dricka så jag blir full. Det LOVAR jag er. Plus att antingen föräldrarna eller någon kompis föräldrar ska hämta oss (så är det tydligen här, föräldrarna hämtar en).

Undra om det är någon som läser denna blogg eftersom INGEN kommenterar.

Nu ska jag kila, vi höres!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hola Linus! Det är klart att vi läser din blogg! Du måste fortsätta att skriva. Det är så roligt att läsa om din värdfamilj och skolan. Buena suerte en todo y saludos a tu familia española!
Abrazos
//Karla

Anonym sa...

Hola Linus!
Yo tambien läser din blogg. Jag blir riktigt avundsjuk när jag hör om allt du får vara med om och solen vad härligt - här är ju hösten i antågande. Jag säger som Karla - fortsätt att skriva, jättekul!
Abrazos/
Anneli N

Anonym sa...

vadå inte kommenterar nåt..... detta är andra gången jag skriver ett inlägg *grr* Skrattar lite då jag läser om hur du har det i skolan, känner igen det så väl. Det är verkligen som du säger, sjukt att det inte har ändrats nåt på så många år. Tiden har stått stilla.
Besos
// tu hermana