Ett langt inlagg

fredag 12 september 2008

Hej!

Nu ska jag försöka få ihop ett inlägg om det första tiden då jag varit här.
När jag anlände till Alicante var mitt flyg lite försenat, så jag var inte klar med väskorna och allt förrän 40 minuter efter beräknad ankomst. När jag gick ut från flygplatsen mötte familjen mig. Först såg jag bara värdmamman, María Isabel, och dottern, Nerea. Så jag hälsade på dem. Självklart med kindpussar, för det är så man hälsar här. Tänk er... varenda gång man träffar nya personer ska man kindpussas. Jaja. Har redan vant mig så nu är det inte konstigt längre. Strax efter kom pappan, Sergio, också. Han hade brevet som jag skickat till dem i handen och påpekade snabbt att jag hade klippt mig. Haha... Jag hälsade på honom också, men som vanligt med honom eftersom han är kille.

När jag kom hade jag på mig mjukisbyxor och en tjocktröja. Det fick jag ångra. Det var hur varmt som helst när jag kom så direkt när jag kom till lägenheten bytte jag om. Ja, som sagt bor vi i en lägenhet i Torrellano. Torrellano är en by utanför Alicante. Vet inte riktigt om man ska säga by, det finns ju ett city här också, men inte som i Alicante. Jag delar i alla fall rum med pojken i familjen som är 13 år. Fast han är på ett läger eller så campar han så hittills har jag fått haft rummet för mig själv. Rummet är väldigt litet. Just nu har jag sovit i hans säng, men när han kommer hem ska jag sova i en extrasäng typ. Den finns under sängen som jag sover i nu, man drar liksom ut en till säng. När den sängen är utdragen kommer golvet typ täckas av sängar. Haha... Just ja! Familjen har en katt också. Den heter Eke och är tjock. Den bara lunkar omkring här inne hela dagarna.

På vägen hit frågade de om jag var hungrig, och eftersom jag bara ätit en frukostbricka på flyget sa jag att jag var lite hungrig. Då stannade vi och köpte bröd så jag skulle få en bocadillo när vi kom fram. Nu kommer jag till poängen. Den där lilla mackan som jag skulle få var STOOOR. Så efter några tuggor var jag mätt, men ville ju inte säga det till Isabel. Men hon måste ha sett det på mig för hon frågade om jag var mätt och då sa jag "ja". Då berättade hon att när jag inte vill ha mer är det bara att säga till. Hon blir inte sur. Det är ju skönt!

Efter bocadillon gick vi till skolan för att få några papper och prata med rektorn. Rektorn pratade väldigt snabbt. Men efter ett tag behövde han gå och fixa något och då sa jag till Isabel att han pratade snabbt och då sa hon till honom när han kom tillbaka. Sedan visade rektorn oss runt i skolan. Skolan har liksom inte tak överallt. I vissa korridorer är det öppet. Skolan är värsta labyrinten. Och klassrummena är småa och varma.

Tillbaka till alla konstiga vanor de har. Till frukost här dricker man ett glas Colacao (som O'boy) och äter en munk med choklad eller något på. Till lunch (som man äter vid 15.00) är det olika. Mest bocadillos tror jag. Och middag äter man vid 23.00 och hittills har jag fått hamburgare och kött. Dock i baugetter. Jag fattar inte? De måste älska baugetter här. Kött i baugetter, haha. Första dagen fick jag dock pizza till middag. Jag åt 2 bitar medan Nerea åt 8 (!!!) bitar. Om man är hungrig mellan måltiderna (alla här är hungriga hela tiden) äter man Magdalenas (muffins), kex, munk eller något annat onyttigt. Isabel oroar sig ibland för att hon tycker att jag äter lite. Dock äter jag 3 gånger mer än vad jag äter hemma. Så ni där hemma behöver inte oroa er!

Språket går i vågor... Man har liksom dagar då det bara flyter på och dagar då det är lite hackigt. Men de berömmer mig hela tiden och tycker jag pratar jättebra. Det jag tycker är rätt så läckert är att jag förstår så mycket. Jag förstår mycket mer än jag pratar. Kollar rätt så mycket på TV också, och här är ALLA program dubbade. Känns jättefel att se CSI, Simpsons och sådana program på spanska. Jag fattar inte att de inte stör sig på att ljudet inte stämmer överrens med munnens rörelser. De till och med dubbar intervjuer! Haha. Har förresten sett reklam för Pippi Långstrump här. Och på radion hörde jag den där låten "I'm a big, big girl, in a big, big world". Hon är också från Sverige väl? Och värdmamman berättade att hon hört Roxette på radion idag. Hon gillar tydligen de.

Här är det hur varmt som helst. Har aldrig på mig något mer än ett linne/en T-shirt och ett par shorts. Familjen märker att jag inte är van värmen för överallt där jag är slår jag på fläkten. Vi har ingen aircondition så vi har fläktar överallt istället.

Bilderna som jag publicerade igår är från Terra Mítica. Var där med Paloma och hennes kompisar som numera också är mina kompisar! De är verkligen schysta. Några av de ska gå i min klass också. Är ju skönt att man har någon kompis i klassen. Terra Mítica var förövrigt som ett nöjesfält, fast jättestort. Inte som Gröna Lund. Och det var mycket vattenattraktioner där. Åkte flottar och sånt vid "vattenfall" så man blev genomblöt. Men det var riktigt roligt. Under den dagen flöt språket på bra!

En sak som jag märkte där är att spanjorerna är mycket närgående. I Sverige har man ju sin lilla revirzon runt omkring sig, och om någon ställer sig inom en meters radie känns det konstigt. Men så är det inte här. Man är inte rädd för kroppskontakt direkt. Haha. Också bjuder de mycket. Till exempel, köper en vatten ska precis ALLA smaka. Och har någon ett kexpaket så ska alla ha kex från det.

Har ju också varit med Nerea (min värdsyster) och hennes kompisar. Nerea är schyst här hemma, men hon och hennes kompisar är inga jag vill umgås med precis. Hon är 15 år, så det förklarar väl lite. Hon har en piercing vid sidan av läppen och hänger vid lite slumkvarter.
Tyvärr har vi inget internet här hemma eftersom de nyligen flyttat hit, men imorgon tror jag att de ska fixa det. Eller om det är nästa lördag. Ska bli skönt att få internet hemma. Hoppas bara att vi verkligen fixar internet. Imorgon ska jag också få ett spanskt nummer! Jag längar. Då ska jag ringa Evelina (nu vet du varför jag inte ringt) och Sanna Rosell.

Och jag märkte efter förra inlägget att det är omöjligt att sitta och ladda upp alla bilder här på bloggen så jag kommer ladda upp bilder på bilddagboken. Länken dit är www.limpiz.bilddagboken.se. Mamma och resten: ni kommer inte få något mail då jag laddar upp bilder, som ni får när jag uppdaterar bloggen. Ni får helt enkelt gå in där lite då och då för att hålla utkik. Ska knäppa kort på lägenheten där jag bor också och lägga upp där så snart jag kan.

Visade albumet jag fått av Amanda idag för värdfamiljen. De vägrar att tro på att Amanda är min bästa kompis. Haha... De tror inte att en bästa kompis gör hjärtan. Haha. Och i det albumet är Jenny också med på något kort och värdpappan tycker hon är snygg. Han sa det "säg till henne att hon är snygg". Och klassen! Jag har med mig erat album också, men har inte visat det för dem ännu.

Jag tycker familjen är snäll. Mamman är oftast duktig på att förklara och pratar i normalt tempo. Medan pappan är rolig och verkar tycka det är roligt att ha mig här. Han tycker om fotboll jättemycket och håller på Real Madrid. Så vi kollar en del på fotboll på TV:n! Värdbrorsan spelar tydligen också fotboll så nu är vi tre mot två när det blir krig om TV:n. Haha.

Ja... Nu vet jag inte vad mer jag ska skriva. Skriv kommentarer och fråga saker. Får vi internet hemma ska jag uppdatera bloggen mycket, och får vi inte det ska jag gå hit till ett internetcafé lite då och då. Det är inte speciellt dyrt, 1.50 euros.

Hörs!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hola mamosita!
Det värmer mycket i lillhjärtat mitt när jag hör att allt går bra där borta. Fortsätt skriv ofta, det är roligt att läsa =) saknar dig väldigt mycket, kisses and hugs/favosita

Anonym sa...

finns det mkt bazzzzz där?

Anonym sa...

HAHA! vad är det jag hör! är det en spansk gubbe som tycker jag är snygg va, det var som tusan hahaha...ja dör!