Castillo de Santa Barbara, Forsta skoldagen

torsdag 18 september 2008

Tios!

Här flyter allt på… Som jag säkert sagt är det varmt. Jag har nog aldrig druckit så mycket vatten som nu. Och hör och häpna… till maten här dricker ju nästan alla Coca Cola. INTE JAG. Eller jag ska inte säga att det aldrig händer, men det är inte ofta inte. Det kunde jag inte tro om mig själv till och med. Haha.

I måndags hade jag min första skoldag. Dock var det bara upprop. Det gick på 40 minuter och efter det åkte jag och en hel del in till Alicante. Där segade vi på i en elektronikaffär i tusen år. Det är ingen myt att spanjorer är sega personer. Det är liksom ”mañana”-stuk över det mesta. Jag säger inte att det är något fel med det, ibland kan det vara skönt och bra… ibland inte. Efter att ha gått saaakta till en turkisk restaurang och ätit där så gick vi till ett café. Eller ja, där emellan så segade vi på och gick och kikade på stånd i en park i Alicante. Och ena är ju segare än den andra så det tog ju sin tid. Hehe. Efter att vi fikat (vi fikade faktiskt inte så länge som vi ungdomar gör hemma i Sverige) skulle de visa mig El Castillo de Santa Barbara. Det var jätteroligt! Vi började som 11 pers men folk droppade av lite då och då så till slottet var vi bara 5 stycken. Det var jättefint där. Jag knäppte mycket bilder där som jag ska lägga upp när vi får internet hemma (det ska vi få om cirka 2 veckor). Det var en lååång väg att gå dit. Men det är bra det. Här behöver man all motion man kan få, det är ju som sagt inte världens nyttigaste mat. Jag sa till mina kompisar att min mamma skulle tycka om borgen, för det skulle hon. Så mammsen, när du är här ska vi besöka El Castillo de Santa Barbara. Vi åkte in till Alicante vid 12.30 och jag var inte hemma förrän vid 20.30. Och när man går ensam går man ju alltid snabbt, eller hur? Här kollade folk på mig som om jag var knäpp… Haha.

I tisdags var jag bara hemma med Aitor. Vi spelade lite TV-spel osv. Det är som sagt skönt att ha honom, men nu är vi lite mer som syskon. Innan var vi mer kompisar. När vi gick för att köpa bröd häromdagen frågade han om jag tyckte det var roligt att flyga, då sa jag att det funkade. Han har aldrig åkt flygplan förut. Jag sa till honom att han ska väl komma till Sverige till mig något, så det ska jag se till att han får göra.

På tisdagskvällen 22.30 hämtade vi María Isabel på hennes jobb. Jag vet inte om jag sagt vad mina värdföräldrar jobbar med? María Isabel är utbildad frisör men det finns så mycket frisörer här i Torrellano/Alicante så hon jobbar som städerska på dagarna och på kvällarna jobbar hon på typ patentverket här i Spanien. Så Koppen, jag klipper mig gratis här i Spanien också! Haha. Sergio (värdpappan) jobbar som mekaniker. I alla fall, när vi hämtade Marí (hon kallas så) var hon sist ut. Och det var cirka 20 stycken som slutade samtidigt. Men alla stannade vid grindarna typ. Då fattade jag inte vad de pysslade med. Sedan när Marí kom så sa alla ”ÄR DET DÄR SVENSKEN? ÄR DET HAN?”. Sedan kom några fram och granskade mig och log och sa ”förstår han spanska?”. Hahaha. Kan ni tänka er kvinnor i 40-50-års åldern med världens fetaste leende och säga typ med tänderna ihop ”förstår han spanska?” Som om jag inte ser att de pratar, hahaha… Det var lite småroligt.

Igår avverkade jag min första riktiga skoldag. Fast på två lektioner kom inte lärarna? Haha. Men då kommer det en annan lärare för att kolla att vi sitter kvar. Det verkar inte som om man får vara i korridorerna då det är lektion? Alla här har ju samma schema. Men läraren som kommer till lektionen tar inte närvaro eller något sånt. Den bara är där. Alla pratar och springer runt till varandra och det bryr den inte. Jaja. De lektionerna jag hade (som lärare var där på) var engelska, idrott, castellanska och valencianska. Castellanska är spanska och valencianska är ett språk/dialekt de pratar i Valencia. På engelskan hade jag min tutora (typ mentor), Pilar. Hon verkar vara trevlig. Hon var inte alls så dålig som jag trodde att hon skulle på engelska. Man har ju hört historier från utbytesstudenter som varit i Spanien om hur dåliga lärarna är på engelska. Men hon var faktiskt duktig. På idrotten gjorde vi inte speciellt mycket, pratade bara. Men det är svårt att höra och förstå spanska när man är i utrymmen där det ekar och samt där alla pratar samtidigt. Men det funkade. Vi har en tjej som gympalärare och hon verkar trevlig. Castellanskalektionen var svår. Läraren pratade jättefort och det var någon text som var rätt så konstig. Men hon var trevlig och jag tror hon skulle fixa in mig på någon spanskalektion med få elever. Typ någon specialundervisning. Förstod riktigt inte allt hon sa men det ordnar sig! Jag tackar gud att jag inte ska läsa valencianska för det var inte mycket man förstod där inte. Kändes inte ens som att det liknande spanska. På valencianskalektionerna ska jag läsa castellanska med någon klass under mig.

Nu har jag aven avverkat dag 2. Skolans dorrar stangs da man borjar och oppnas da man slutar. Det ar alltsa inte mojligt att lamna skolan under skoltid. Nar man slutar spelas det musik i hogtalarna, typ opera. Man har 2 raster, en pa 5 min och en pa 30 min. Annars ar det lektion pa lektion. Har kompisar sa jag sitter inte ensam.

Nu har jag lite bilder av lägenheten jag bor i. Lägger upp de här på bloggen. Lägger också upp några bilder från då vi gick till El Castillo de Santa Barbara.

Och som sagt… fråga på!

1 kommentarer:

Evelina sa...

ojoj oj vad annorlunda det verkar vara fran allt har :D min engelskalarare, linus... jag onskar du kunde se honom. ska se om jag kan smuggla in mobilen nasta gang sa ska jag fan spela in!! :DDDDD nar ar madridtraffen? jag ar borta jattemkt i oktober..:S har inget saldo pa mobilen men hor av dig om du vill :) 693 54 51 10.. KRAM /evelina