En svacka följs av en topp!

lördag 29 november 2008

Tjabba!

Här i Torrellano är läget bra. Jag var kanske nere i den djupaste svackan jag någonsin varit i den dagen jag skrev det förra inlägget. Men tur som var så varade den just bara den dagen. På kvällen tänkte jag faktiskt att hur kan jag vara så dum och tycka allt är tråkigt. Jag är i Spanien och ska plugga här ett år, det är inte många som tar den chansen, och absolut inte många som blir utvalda att delta i programmet, jag bor i en familj (och har en spansk släkt) som är underbar, jag har jättemånga kompisar, jag bor nära havet och en storstad och jag kan faktiskt förstå och prata spanska. Här sitter jag och gnäller över att jag inte förstår all formell och komplicerad spanska som används på lektionerna. Vad gör det egentligen? Det enda som är lite tråkigt är att lektionerna går väldigt långsamt och att jag inte har några böcker, men ska prata med rektorn på måndag.

Igår hade kompisarna ett "möte". De ska göra ett utbyte med något annat land i sommar och nästa sommar så de behövde komma överrens om vissa saker. Som vanligt med spanjorerna blev inte mycket gjort, men det var roligt i alla fall! Efter mötet skulle vi ut och äta här i Torrellano. Vi var på samma ställe som förra gången, Libertad. Som vanligt åt alla bocadillos, och man ville ju inte vara sämre, så man högg in på en macka. Efter det gick vi runt lite här i Torrellano och sedan gick vi på dansklassen. Jag satt och surrade med Aaron, Silvia och Alba. Aaron är typ Irenes pojkvän från Valencia, trevlig!

Idag sov jag ut för första gången på länge och när jag vaknade satt jag mig här och började skriva detta inlägg, då kom Sergio hem och frågade om jag ville följa med och skjutsa Santi (Marisabels syster) till sjukhuset och sedan åka och tvätta bilen. Varför inte, tänkte jag. Vi skjutsade systern, åkte upp och hälsade på Marisabel (mormorn) som ligger på sjukhuset, åkte och handlade, åkte och köpte bröd och sen åkte vi hem. Hittade Wasa knäckebröd som vi köpte :) De är helt fascinerade av att det finns hårt bröd, men än har de inte testat det! Det tog ett tag innan de förstod att det faktiskt var bröd som man kunde äta med smör. De trodde att man skulle mjuka upp det på något sätt...

Appro på bröd! Jag äter ju fruktluncher nu istället för en macka. Så skulle jag förklara för kompisarna att det var godare och att det inte är lika onyttigt som de vita rostbröden. Haha... De vägar tro att det vita rostbrödet är onyttigt. "DET ÄR JU HÄLSOSAMT!!!" fick jag till svar. Det var ingen idé att diskutera.

Nu på kvällen skulle jag egentligen vara med mina kompisar, men följde med Marisabel och Sergio till shoppingcentret Plaza Mar och Elche istället. Vi har snurrat omkring på El Corte Inglés och massa affärer. Jag hittade ingenting, men vi har köpt julgran (i plast) och saker till El Belen som Marisabel ska montera upp. Det är typ som... vet inte hur jag ska förklara. En krubba?? I alla fall är det en massa smågubbar som typ Jesus, Maria osv. Knäpper kort och lägger upp då det är klart!

Häromdagen kom Marisabel hem med sockar åt mig och idag fick jag ännu en ny pyamas. En fleece. Ska bli skönt då man fryser :)

Imorgon ska vi åka med Jovre y Santi för att se snön. Det har faktiskt snöat inte så långt härifrån. Ska bli roligt! Saknar faktiskt snön... Men i februari så ordnar någon gympalärare en resa till nåt fjäll så jag tror jag ska henka på det. Tänk att åka skidor och snowboard... Wow! Det är faktiskt den saken jag saknar mest från Sverige, snowboarden. Konstigt.

Ska lägga upp bilderna från Madrid snart också. Men den som väntar på något gott...

Hasta luego!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg är så kul att läsa Linus :)