Matten och att köra bil i Spanien

tisdag 28 oktober 2008

Tjobre!
Spanjorerna är i chock nu då det har regnat lite. Och en kompis sa nyss att det kan gå månader här utan att det regnar. Ja, det är verkligen ett problem det här duggregnet som kommer en gång i veckan i tio minuter.


Okej, jag har något mycket viktigt att berätta. Igår på matten (glömde skriva detta i gårdagens inlägg) så kollade några kompisar vad jag gjorde och sedan i matteboken. Då berättade de att det gör dom här i 2 ESO! Alltså ESO är som högstadiet och är fyra år långt, gymnasiet är två år långt och de börjar även skolan ett år tidigare än oss. Eller egentligen börjar de i förskolan då man är 3 år och sedan vid 6 års ålder börjar man i skolan. Men vilket fall, när man går i 2 ESO är man 14 år, alltså motsvarar 2 ESO 8an i Sverige. De gör min matte i 2 ESO. Sveriges Matte C. Joder... Det kan inte vara sant. Men jag jobbar i början av boken så det kanske bli svårare. Men jag gör ändå andragradsfunktioner.

Här har ju också de som bor längst ner i ett höghus "galler" på fönstrena och även de som bor i hus/villor har galler runt gården. Pappa blev förvånad över det när han var här. Men tydligen så är det mycket inbrott och därför gör de så. Vi bor allra högst upp så för oss är det ingen fara, hehe. Peppar, peppar...

Qué mas...? Jo, just det! Hade världens diskussion med Marisabel idag. Nerea frågade en sjukt dum fråga när vi såg på något program om de som dubbar, alltså de som pratar spanska åt skådesspelarna. Haha... Hon sa "men vadå? varför pratar inte skådesspelarna spanska istället?" hahaha... Då förklarar Marisabel varför osv. och säger att så gör de i alla länder. Då sa jag att så är inte fallet då många ser programmen på engelska. Då tyckte hon det var skitknäppt och dumt för man måste ju "försvara" sitt språk osv. Då sa jag att det var just därför inte hon kan engelska. Då frågade jag om hon ville att alla skulle bara skulle prata sitt språk och massa sånna frågor och det ville hon. Då sa jag att vi inte skulle kunna kommunicera med varandra. Haha. Sedan blev det en massa snack hit och dit, och att om hon ska utomlands kan hon ju gå med en guide som kan språket. Då gav jag upp. Eller nej, då sa jag att alla kommer tycka att hon är en tönt. Haha...

Idag ska jag nog köra när vi hämtar Marisabel. För sedan kommer hon få ett annat schema och då blir det stressigt för Sergio. Då ville jag testa att köra med Sergio lite innan. Puh, kan ju bli svettigt i denna trafik. Haha! Nej då, det ska nog gå bra. Det enda är väl att den andra bilen (den jag ska köra) är trög på kopplingen eller vad det är. Men... övning ger färdighet!

Idag ska jag ut och springa om jag hinner det innan vi ska hämta Marisabel. Det hoppas jag på. Hare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha, kul med folk som inte inser att det är en bra fördel att kunna andra språk utöver sitt eget, speciellt engelska som de flesta i världen kan. Men det finns många som tycker som din "syster" tyvärr...... men massor av spanjorer tycker så fast fransmännen är ännu värre på den punkten.

Ta det lugnt i trafiken..... kramar

Anonym sa...

Hola chico!
Läser du om man kommenterar tidigare inlägg eller bör jag hålla mig till det senaste? :-)

Abrazos/
Anneli