Spottar ur mig inlägg

söndag 25 januari 2009

Hej!

Nu är man inte snål med blogginläggen heller, haha.

Idag blev det inte så att vi åkte till den där stora marknaden med familjen. Det har typ varit storm här... Alltså ärligt. Spanjorerna har ju lätt till att överdriva, men idag var det verkligen storm. Kändes som om huset skulle blåsa bort. Haha! Så imorse satt dom aldrig upp marknaden. Istället har jag börjat läsa andra boken i Sundsvallsserien. Gick upp och åt frukost och gick sedan och la mig i sängen igen och läste. Kände mig mer som en softisk

Ikväll skulle jag ju kanske ut, men så blev det inte heller. Mina kompisar hörde inte av sig, och inte jag till dom heller. Ringde till Raquel men hon stod i duschen, så surrade lite med hennes mamma istället. Var ju också erbjuden att följa med Christin (tyskan som pluggar här) och hennes kompisar. Men hade helt inte lust... Tänkte ett tag bara ta det lugnt ikväll, men åkte till det svenska cafét. Så sjukt skönt att det finns. Så skönt att jag faktiskt erbjöd mig att hjälpa till där. Har ju en del dötid här, så tänkte att någonting kan jag ju i alla fall göra. Och där kommer det ju en massa spanska kunder, så då tränar jag ju spanskan, får något att göra, ser hur det är att ha ett företag i spanien osv. Nu ska jag väl inte dra för mycket slutsatser och tro att jag kommer vara där speciellt mycket. Men någon helg sådär kan jag ju faktiskt hjälpa till! Det är ju rätt så tuffa tider nu och de är ju bara två som jobbar hela tiden. Så lite ledighet vet jag att de skulle uppskatta.

Ja... där på cafét har jag surrat svenska, spanska och engelska. Snacka om det blir virrigt när alla tre språken ska ut, speciellt i varannan mening, då man surrar med en kanadensare, en spanjor och två svenskor. Samtidigt. Men allt går! Haha.

Imorgon tror jag inte heller det blir någon cykeltur. Har inte frågat familjen om cykel och skulle behöva städa till lite på rummet, plugga, läsa spansk bok och läsa lite svensk bok.

Just nu håller jag på att ladda över all musik från hårddisken till iPoden eftersom det blev något fel på den musik som Jenny så snällt laddat in till mig. Men men, nu kan jag ju ladda ner så nu kan jag bara be om musikråd!

Denna vecka ska jag översätta en svensk låt till spanska, översätta en svensk barnberättelse (ni vet sagor man berättar för barn när de är små) till spanska, skriva ett brev till Rolando, översätta ett svenskt brev till spanska åt en kompis föräldrar, läsa spansk bok, plugga glosor. Och om jag hinner ska jag skriva ett brev till Isa och Balbina. Så jag har det jag gör.

Igår gick vi runt på massa affärer här i Torrellano och gjorde reklam och sökte sponsorer till den organisation som kompisarna har startat. Vi fick faktiskt lite napp! Efter det gick vi runt här lite. Norsken var med också. Tror det uppskattades från både våran och från hans sida!

Något nytt som hänt i Spanien annars är att ett tag från en idrottsanläggning helt plötsligt bara rasat ihop. Det var massa barn där inne och om jag inte minns helt fel så har några dött och några är skadade. Jag var inte så jätteinne i nyheterna då det visades.

Och jag slipper köpa nya hörlurar! Mina har ju pajjat (inte så konstigt då de varit till hälften trasiga i två år). Men hittade faktiskt ett par extra som jag av någon anledningen hade tagit med mig. Det är Koss så jag antar att de tillhör min broder. Hahaha... Ibland är det tur att man har han.

Har också fått spanskaböckerna nu av Estrella. Vi har haft sjuk tur att hon har beställt dem från bokförlaget. Egentligen kostar böckerna 25 euro vardera men vi betalar totalt 20 euro för de två böckerna.

På fredag ska vi på besök på Alicantes Universitet. Ska bli kul att se hur universitet här ser ut. Vem vet... man kanske pluggar vidare här. Nej, så blir det nog inte med tanke på de spanska lärarna.

Nej... dags att hoppa till sängs!

Ha det bra! Ska publicera en bild som en kompis gjorde någon dag framöver. Så som han ser Sverige... Haha.

Förresten! Kan någon en svensk saga/berättelse som jag kan översätta? Behöver bara namnet så kan jag söka på internet. Skicka förslag till: os90libe@skola.sundsvall.se eller linusberg@msn.com!

Hörs!

0 kommentarer: