Hace un frío que pela...

tisdag 13 januari 2009

Tjabba!

Nu har man gått två dagar i skolan, och allt där är sig likt. Fick tillbaka några texter jag skrivet av min lärare i castellanska, Estrella. Såg helt okej ut. Imorgon ska jag ha första lektionen i spanska för invandrare och idag när jag pratade med tyskan så sa hon att vi ska få våra första böcker där. Vi har ju fått väntat in de andra, de som låg på lägre nivå. Ska bli roligt. Undra om det är skitsvårt så man måste kämpa värsta mycket. Fast det kan ju behövas... Så jag inte bara glider på en räkmacka! Haha. Och jag undrar hur dessa böcker ser ut. Vi fick ju kolla i ett par andra böcker, och det var liksom teckningar och sånt på sidan av boken. Nu snackar vi inte lite halvtöntigt som i matteböckerna hemma, utan riktiga barnteckningar. Haha. Det är något jag har märkt under tiden jag varit här. När man inte kan prata flytande blir man liksom behandlad som ett litet barn.

Den bok jag fick av värdfamiljen är precis den boken Estrella sa att jag måste läsa. Helbra ju! Har börjat och jag kan inte annat än säga att jag älskar min nya översättningspenna. Hur bra det än går med språket så finns det alltid ord man inte förstår. Det är ju många som frågar om det här med språket, så kan ju ta det nu. Det går jättebra med språket, och jag förstår nog det mesta och kan säga precis vad jag vill, bara att ibland måste man gå runt orden lite. Det är ju självklart att man inte kan lära sig alla ord i ett språk på ett år, och speciellt inte nu för mig som bara har varit här i 4 månader. Som ordet palsternacka på spanska... Haha! Och brysselkål. Så nu vet man lite fler ord!

Var faktiskt ut och sprang igår, och ikväll ska jag också ut och springa. Det är bra. Även om Raquel gjorde så vi bara sprang lite mer än halva varvet av vad vi brukar springa så är det ju alltid bra att komma ut och röra på sig.

Det har varit snökaos osv. i många delar av Spanien, och här är det också kallt. Men nu sen jag var hemma har jag mycket varmare kläder. I skolan har jag på mig långkallingar (som det flesta här inte vet vad det är), polo, byxor, tröja, jacka och handskar. Men har haft på mig en stickad tröja med hög krage så har tagit av mig jackan under lektionerna faktiskt! Jag vet inte om det är kläderna eller om det känns som att det börjar bli lite varmare. För jag frös ju verkligen hela tiden förut i skolan. Fast de kan ju ha slagit på värmen också. Men kallt, det är det vilket fall!

TILL MAMMA OCH PAPPA: Jag fick pappret underskrivet av rektorn redan igår, måndags, och skickade det igår också! Tog en kopia på pappret också utifall att något skulle hända.

0 kommentarer: