Besök av Sanna Rosell och fika hos "la tia"

måndag 19 januari 2009

Hej!

Nu har ännu en helg gått och det är måndag igen! Ny vecka, nya tag! Ihelgen var Sanna Rosell, svenska tjejen som pluggar i Alcoy, här. Vi hade absolut inga planer förutom att vi skulle påbörja planeringen för resan vi tänkt göra nu till våren. Det är ju svårt att veta vart man ska börja. Men nu har vi i alla fall tagit tag i det hela! Kommer bli kanon det här. Vi är överrens på de flesta punkterna, men ibland blir jag tvungen att ryta i på norrländska. Då får Sanna det roligt... och inte är hon sen på att härma dialekten heller!

Helgen börjades i alla fall i fredags efter att Marisabel och Sergio slutat jobba. Då åkte alla utom Aitor in till en bar som Sergios kompis har öppnat. Där var det verkligen packat med folk och det bjöds på öl, dricka, tapas och lite annat småplock. Nu kommer det låta som att vi är världens tråkigaste familj, haha... Jag tog en Coca Cola, Sergio en alkoholfri öl, Marisabel tog inget och likaså Nerea. Haha! Vi var där i knappt en timme innan Marisabel ville styra kosan hemåt. Hon är då ingen partypingla precis.

I lördagsmorse tog jag bussen in till Alicante. Med skinnhandskar, stickad tjocktröja osv. Men faktiskt redan på väg ner till bussen märkte jag hur bra vädret var. Så väl inne i Alicante så fick jag stoppa ner det i Sannas väska. Vi gick direkt till det svenska cafét och åt frukost. "Som vanligt" blev vi kvar ett bra tag och man märker att cafeägarna verkligen tycker om när vi kommer. De surrar och surrar. Där inne fick jag syn på undangömda julmust så då fick vi två flaskor var av de också!

Efter den flera timmar långa frukosten gick vi runt lite på alla små undangömda gator i Alicante och letade efter tillbehör för att göra fotoalbum. Men det är helt otroligt... Det finns verkligen inte. Så letandet får fortsätta nästa gång.

Innan vi visste ordet av så var klockan 17 och det var dags att tänka på käk. Fattiga studenter som vi är blev det... McDonalds. Haha! Efter en kaffe på någon liten bar så begav vi oss till svenska cafét för att hämta väskan. Då blev det en snabb te där så tog vi bussen mot Torrellano. Det blev pizza, lax och kroketter och en himla massa snack vid middagsbordet. Vi tog oss en liten runda här i Torrellano och efter det var det begav vi oss hem och fortsatte lite planering inför resan. Sanna konstaterade faktiskt att det var sjukt kallt i vår lägenhet, trots att Marisabel sa att det var en varm dag då (vilket det var). Så jag har inte haft så fel om att vi har det ovanligt kallt i alla fall...

Igår hann vi också med lite planering innan det var dags för Sanna att bege sig till Alcoy. Det låter som om att vi har hela resan planerad nu, men så är det verkligen inte. Haha. Vi har liksom bara konstaterat vilka platser vi vill besöka och lite kontakter vi har där. Men som sagt, det är ju en början!

När Sanna åkte hem igår åkte vi till Sergios syster och hennes familj. Jag var så otroligt omotiverad och ville bara stanna hemma med en filt och peppa inför skoldagen. Men eftersom det var längesen jag var där följde jag med. Det gjorde jag rätt i. Hade roligt och satt och surrade hela tiden med de andra "vuxna". Jag har ju köpt med mig snus till mina spanska kompisar så de ska få prova, och igår provade Sergio och hans syster. Hahaha... Det var roligt. Det flög ut och in ur munnen och de "rökte" snusen för fulla muggar. Haha! Jag tycker om Sergios syster så mycket. Hon röker som en skorsten men är så rolig!

Jag har börjat druckit te och faktiskt trappat ner på kaffet rejält. Ett steg i rätt riktning i alla fall.

Jag sov inte speciellt mycket inatt och hade huvudvärk när jag vaknade så idag har jag faktiskt varit hemma från skolan.

Just nu sitter jag och lyssnar på "Ain't No Mountain High Enough" med Marvin Gaye och Tammi Terrell och dricker te. Då får man allt lite mammakänslor.

För övrigt kan jag berätta att jag kan ringa till alla svenska hemtelefoner nu. Och ni kan ringa till mig också, bara jag har datorn på. Mitt nummer är i alla fall: 08-519 71 690 och ni betalar bara för samtalet till mitt Sthlms-nr.

Detta blev ett sjukt långt inlägg... Men nu vet ni hur helgen sett ut i alla fall! Ha det bra!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linus! Alltid lika roligt att läsa din blogg! Har din brorsa flyttat in här i samma hus som mig nu eller? Såg den där bilen som du körde i somras när vi träffades på stan, stå parkerad här utanför idag när jag kämpade mig upp för backen i snöovädret! Som det står Bergafjärdens Camping på :) Njut av España y aguanta el frio que dentro de nada te vas a quejar del caloooor :P jeje, bss