I.E.S. Torrellano in action – Spanien när det är som bäst!

torsdag 21 maj 2009

Hey!

Haha… Nu har det hänt en sak som bara kan hända i Spanien vill jag lova er. Häromdagen såg filosofiläraren (som förövrigt inte är frisk på en fläkt) att någon fuskade på hennes examen. Men hon sa ingenting till de eleverna, utan gick istället till historieläraren (alltså Ramona, hahaha) och sa att hon skulle hålla koll på vår klass när de gjorde examen. Så när de väl gjorde examen så tog hon ett helt gäng fuskandes. Vissa hade anteckningar med sig och vissa hade hela examen gjord redan. Hur visste de vad som skulle komma på examen? De hade stulit den innan. Så senare på eftermiddagen fick de göra om provet, och dagen efter när vi är på Valencianskan kommer hon in och säger att alla måste göra prov på hela kursen på fredag. Innan hon gick ut poängterade hon “Det spelar ingen roll vad ni säger, det är jag som är läraren”. Och det var då det började… Alla, verkligen ALLA, började grina och skrika. Har nog aldrig sett så mycket folk som grinat samtidigt någon gång i mitt liv. Det var tur att jag hade ett helt paket näsdukar med mig, de gick åt.

Lärare kom och skrek och efter ett tag kom filosofiläraren och sa “prov på hela kursen på måndag”. Haha. Och hon skrek och dömde ut oss totalt. Haha. Efter denna lektion (alla sprang runt i skolan och grinade istället för att vara i klassrummet) så skulle vi ha prov i Castellanska. Jag letade upp Estrella och bad hon komma så hon kunde informera sig, och ställa in examen. Efter allt detta satt vi instängd i den stora aulan som finns och hur många lärare som helst (lärarna här är som barn, alla vill vara med och veta allt), rektorn osv. var där. Det skulle fram vilka som hade fuskat, annars behövde alla göra dessa prov. Alla grinade ännu mer, skrek på varandra osv. Efter två timmar instängda erkände de som gjort det vilka de var, även han som tagit examen i förväg. Han har nycklar till något skåp, och det var där han hade tagit det.

När vi var där inne ställde sig hon som pluggar mest i klassen upp och sa: “Vem det än är, ställ dig upp du som gjort det”. Då sa rektorn till mig: “Linus, ställ dig upp nu”. Hahahaha… Så skön.

Ramona skrek som aldrig förr, och jag kan säga att jag tyckte jag hade varit med om det mesta med henne redan innan. Men inför alla lärare och rektorn osv. igår sa hon: “Ni är ett par jäkla kloakråttor!!” Haha. Estrella och rektorn fick lugna ner henne lite. Hahaha :-D

Idag hade han som stulit examen berättat att det var några mer som varit med, som inte sagt det. Så då passade en inspektör/utredare komma till skolan. Haha, “utsänd från staten” som de sa.

Han som hade snott examen, som förövrigt är en väääldigt bra kompis till mig, kommer inte få göra “selectividad” (typ högskoleprovet fast det är obligatoriskt) förrän i september istället för i juni.

Vad för nyttigt kan vi få fram av detta då?
Ett nytt ord till ordförrådet: rata alcantarilla.

Annars så åkte jag in till Alicante igår eftermiddag och träffade Mitra, hon som hade det svenska caféet. Så vi gick först och tog världens godaste melonjuice på ett utekafé, när han vi surra och se det mesta, sedan gick vi och köpte hörlurar till mig. Mina har gått sönder :-(

Efter det gick vi till en uteservering och tog oss nån öl och lite chips. Efter ett tag kom hennes pojkvän, så då var det surr om land, nationalitet osv. Jag ringde Sergio och tiggde skjuts hem vid nio-tiden, så det fick jag också.

Idag på skolan hade Mercedes gjort ordning en tårta med såna där texter i. Jag fick “Tú eres el más guapo del grupo”. Som om man inte visste det då? Mercedes själv fick något i stil med “Klipp tånaglarna, du gör repor i golvet”. Hon hade också gjort någon typisk spansk smulkaka.

Veckan innan hade jag gjort chokladbollar och köpt Pepsi osv. Så nu är det bara fester hela tiden!

Mercedes är förresten så sjukt grym människa. Vi sitter alltid och dömer ut Ramona. Äntligen en som delar mina åsikter!

BILDER

DSCN4335

Ett kort med en av mina favoritlärare, Carlos Javier. Vet inte om jag lagt upp det redan, är inte speciellt nytt.

DSCN4426 

Mercedes fixar tårtan!

DSCN4440 

Tor, Salim, Mercedes, Christin, Ally, Elisa och jag. Vet inte vad jag och Elisa håller på med ;-)

DSCN4441 

Ett kort med grimaser är ju ett måste. Det var Mercedes idé…

DSCN4450 

Mercedes, Ally och Elisa. Haha, sällan Elisa kör den minen. Tur att jag fick med den på kort :-D

DSCN4420 

Muuuums…

DSCN4421 

Ally och Elisa.

DSCN4423 

Salim, Tor och Christin!

DSCN4456 

Min klass. Naturlig pose av mig va?

DSCN4458 

Irene!!!

DSCN4460 

Nahuel, Saray och Palmira behöver man inte fråga för att knäppa kort, det är liksom såhär “Linooo! Ett till foto”.

DSCN4463 

Ett klassrum.

DSCN4465 

Abi, Asum och Eli på valencianskan.

DSCN4473 

Eli. Tack vare henne överlever jag mattelektionerna med min “riktiga” klass.

DSCN4475

Hector och Diario har som uppgift att underhålla mig på de andra mattelektionerna.

Hörs!

1 kommentarer:

Johanna H sa...

Hahahahha... Ojojoj det där systemet är ju verkligen helt sjukt men så jäkla kul att betrakta om man kan ha lite distans till det! :P