Derbyförlust, en dag på playan, rånförsök, Estrellas “överraskningsfest”

tisdag 5 maj 2009

Hej!

När man inte har tillgång till internet blir det dåligt med uppdateringar. Och nu, då Torrellanos oskyddade nätvärk jäklas, blir de ännu färre. Haha!

Vilket fall… I lördags var det ju Real Madrid – Barcelona, det lär ju ingen har kunnat undgått. I alla fall inte här i Spanien. Jag skulle gå med Sergio på en bar och se den, men i sista minut så skulle han gå till en av Aitors kompisar. Jag var ju också medbjuden, och hade egentligen kunnat gått då jag känner familjen, men jag hade inte sådan stor lust att gå dit faktiskt. Gick ut med Tor här i Torrellano istället. Och om man inte sett mycket folk här i Torrellano innan, så har man i alla fall gjort det nu. Jag tror alla byns 3500 invånare var ute på barer! Och här är man antingen Madrid-fan eller Barcelona-fan. Det finns inget mitt emellan. Resultat behövs inte nämnas, det är ju trots allt gemenskapen som räknas ;-)

I söndags åkte jag till stranden med Sanna. Det var en perfekt dag, soligt, inte ett moln på himlen, och varmt. Och när det är bra väder på en söndag går ALLA spanjorer ut. Alltså, playan var smockad med folk. Jag sa till Sanna att idag får vi hålla koll på grejerna våra, för nu lär tjuvarna dra igång. Efter två dopp, i ett skönt, svalkande hav, drog vi och käkade. Efter det gick vi och satt oss på en bänk i hamnen och kollade alla lyx-båtar. Där satt vi och pratade och hade väskorna precis vid fötterna. Då kom det en man och frågade om ett par nycklar, som låg på backen, var våra. Nä, svarade vi och tänkte väl inte mer på det. Förrän jag kollar ner och ser att min väska är borta! Som var precis vid mina fötter. Jag kollade bak och såg en kille fumla med väskan och försökte springa. Så jag sprang efter honom, barfota, och skrek. Haha. När jag “kom upp han” släppte han väskan. Sedan försökte de råna några stackars tanter, då gick jag och Sanna dit så de inte skulle kunna göra något, då stack de. De var tydligen tre stycken, den sista hade vi inte sett. Efter det stack de, och lite efter mötte vi en polisbil som vi berättade det för. De visste nog redan vilka de var. Jag som trott att det knappt funnits några tjuvar här, men ack så fel man kan ha ;-) Jag hade i alla fall tur, för i väskan låg plånboken med pengar och kort, iPoden, mobilen, kameran, hemnycklarna osv.

Det var väl det viktigaste som hänt på sista tiden. Vad mer… Jo! Jag fick tillbaka en spanskuppgift som vi fick över påsklovet, och jag fick jättemycket beröm för den. Jag som tyckte det var den svåraste uppgiften hittills, också gick det så bra. Kanske man gör bättre ifrån sig när man har lite press på sig? Det får vi hoppas, för nu ska verkligen Sverige-presentationen göras. Ni får gärna skicka bilder på typiska svenska saker, landskap, maträtter, sjöar, någon känd person från Sverige osv. Kom gärna med idéer också! Det behövs.

Förresten, nu är det äckligt kort tid kvar här. Jag ser fram emot att träffa alla er där hemma, men jag lämnar ju ett helt liv här. Ett liv jag byggt upp på 8 månader… Kompisar, lärare, familj, vanor… Usch, det är jobbigt att tänka på. Än känner jag inte att jag är klar med Spanien. Men som sagt, det är nog inte sista gången jag sätter fötterna här :-)

En sak till… Det bara poppar upp saker i huvudet på mig medan jag skriver! Idag var det Estrellas födelsedag. Estrella är vår spansklärare här, och det är hon som har mest kontakt med oss utbytesstudenter, eller egentligen utlänningar i överlag. Eftersom hon älskar chokladbollar så gjorde jag och Tor det till henne dagen innan, som vi tog med oss idag. Vi hade också köpt födelsedagsljus, Pepsi, engångmuggar osv. Det var verkligen uppskattat! Efter att jag kom med den briljanta idén att vi först skulle sjunga “Cumpleaños feliz” y después skulle alla sjunga en grattis-sång från sitt land, så gjorde vi det! Hon tyckte om det och blev till och med lite känslig. Det var ett bra sätt att fira Estrella, och att slippa en grammatiklektion.

DSCN4095

Jag står nere vid vattnet. Inte världens bästa fotograf kanske (ta åt dig Sanna ;-))

DSCN4037 

Här försöker Compe äta upp den stackars kycklingen de köpt till lokalen.

DSCN4036

Laura poserar stolt med kycklingen med sin nybrutna arm.

DSCN4103 

Palmira pluggar seriöst under en håltimme.

DSCN4104 

Det är här alla skolans elever trängs för att köpa sig en bocadillo, en chipspåse eller godis.

DSCN4105 kontrast 

Teresa och jag. Naturligt leende…

DSCN4097 

Estrella diggar våra sånger…

DSCN4098 

Tor sjunger en väldigt rolig norsk grattissång. Haha…

DSCN4099 

Estrella blåser ut ljusen på chokladbollarna. Hahaha.

DSCN4101 

Teresa och Paloma pluggar.

DSCN4102

Noelia, Saray och Tamara pluggar också.

Hörs!

0 kommentarer: