hehe, hey igen fanz

torsdag 26 juni 2008

nuförtin joppar jag och står i utav bara den... joppar egentligen nu också, men hinner slänga in denna sköna goja jag hittade på expressens hemsida. början av den var bäst, resten blir babbel. men det stämmer in så jävla väl på en "kooompis" till mig. amanda vet! den tjejen är inte så, men eftersom det är coolt att tycka så tycker hon så, och gör så... eller inte gör

Ni har säkert hört dem. Tjejerna som med mallig röst deklarerar ”Jag tycker mer
om att vara med killar än tjejer. Det är liksom raka rör och inte massa
skitsnack” Ptja, man dömer ju andra efter sig själv är min åsikt. Och detta
uttalande blir lite som att bajsa sig själv i ansiktet. Jag vet att det är
jättehippt att vara en sådan tjej som har massa killkompisar. För det är som att
spela i division ett när man egentligen tillhör ett korpenlag. När jag var liten
fick vi höra att ”tjejer inte kan leka tre” och helt plötsligt kunde vi inte
heller det. Vi fick höra att ”flickors konflikter är så mycket jobbigare än
pojkars”. För flickor viskar, skvallrar och manipulerar. Men mellan pojkar är
det raka rör. En smäll på käften och konflikten är löst.Men ord blir
självuppfyllande profetior. Om man bara förväntar sig en massa raka rör är det
klart att man inte hör att killar faktiskt också snackar skit. För det gör de.
De snackar mängder med skit, precis som tjejer. Fast det har ett annat namn;
diskussion. Och utöver skitsnack så slåss killar. Tack och lov slutar
majoriteten när de blir vuxna, men en besvärande stor del växer upp till att
misshandla kvinnor, barn eller en dum jävel på krogen.Vi har skapat ett samhälle
som förhärligar pojkars sätt att lösa konflikter. Ett hederligt knytnävsslagsmål
är ett pojkstreck man har överseende med. Det förväntas att killar ska ryka ihop
på skolgården och att tjejerna ska stå bredvid och viska. Men slutsatsen vi drar
är att det är flickornas konflikter som är jobbiga. Dessa floskler matar vi
sedan varandra med. Gapa varsegodsvälj.Fundera på hur ni skulle känna om ni
hörde någon säga ”Jag umgås hellre med kristna än judar. Det är lixom raka rör
och inte en massa skitsnack”. Skulle du inte tänka att den människan var ute på
hal is? Skulle inte PK–patrullen ropa: Hets mot folkgrupp!?Men myten om den
manipulativa kvinnan har fått växa och frodas sedan Eva bjöd Adam på äpplen.
Föraktet för flickors sätt att lösa konflikter har blivit så allmänt vedertaget
att man föredrar pojkars våld. Precis som i alla andra sammanhang är mannen
normen och kvinnan undantaget. Det är därför kvinnor påstår att de hellre spelar
i division ett med killarna än med de sugiga korpentjejer. Trots att de flesta,
när de kommer till kritan hellre blir utfrysta än nerslagna.
OK. alla styckeindelningar försvann osv. skitsamma, läs skiten ba. nu äre dags för mig att käka lite gubbar med glaaaaasss, mMmmMm på JOPPTID till å me

tjing tjong!

0 kommentarer: