Moros y Cristianos i Alcoy!

fredag 24 april 2009

Hey fans!

En tuff skolvecka avklarad. I måndags var vi ledig, eftersom det fortfarande var lov. I tisdags gick jag från klockan 08.50-13.40, i onsdags åkte jag till Alcoy, i torsdags var jag fortfarande i Alcoy, kom till Alicante på kvällen och denna dag var inte världens tuffaste. Så jätteslutkörd är jag väl inte…

Som sagt, i tisdags åkte jag till Alcoy, där de har sin fest just nu, som heter Moros y Cristianos. Låter kanske inte speciellt kul på namnet, men var en av de bästa sakerna jag gjort här i Spanien. En sak som jag definitivt kommer att komma ihåg när jag kommer hem.

Jag kom till Alcoy tidigt på morgonen. Eftersom många av vägarna var avstängda (de stänger av vägar hux flux här) åkte inte bussen den vanliga vägen, och där stod jag, utan pengar på mobilen (kanske mitt fel, men mitt telefonabonnemang är ett skämt så man måste ÅKA för att fylla på det), utan Sanna och hade inte en blekaste om var jag skulle. Det löste sig till slut i alla fall. Men tror Sanna fick lite skit för det också, mitt i allt ;-)

Efter det gick vi till en lägenhet som tillhörde Sannas kompis värdfamilj. VIP-platser! Och själva tåget med alla utstyrslar, djur, rekvisita etc. var en av de mäktigaste saker jag någonsin sett! En utstyrsel kostar runt 300 euro… När det kommer till fiestas, finns det ingen kris hos spanjorerna inte! I det lååånga tåget fanns också en elefant, ett lejon, kameler, hästar, åsnor, får, tjurar osv.

På kvällen var det fest och jag lärde känna några av Sannas kompisar!

Dagen efter åkte jag efter lite (ganska jättemycket) bussproblem. Men några timmars väntande och letande efter busstation är väl inget problem?

Lite bilder! Bilderna kommer inte i ordning, och vill ni ha de stora, klicka på dem!

Moros y Christianos 1 117

En kamel.

Moros y Christianos 1 022

En av alla vagnar de kom med… Detta är de kristna.

 Moros y Christianos 1 026

Någon filá (en del av tåget, fanns 28 stycken…)

Moros y Christianos 1 027

Han med lejonet. Alcoys rikaste man tror jag det var?

 Moros y Christianos 1 044

En glad Linus!

Moros y Christianos 1 052

Ännu gladare… Det var tydligen väldigt roligt att sätta huvudet i vägen när Sanna skulle knäppa på paraden.

Moros y Christianos 1 059

…så jag gjorde det några gånger!

Moros y Christianos 1 061

De två amerikanskorna. Den längst fram bor i Alcoy och är Sannas kompis!

Moros y Christianos 1 062

Jag och Sanna. Jag gjorde som vanligt något roligt så vi måste skratta!

Moros y Christianos 1 075

Fest!

Moros y Christianos 1 089

Tror jag tyckte detta var den snyggaste utstyrseln?

Moros y Christianos 1 091

Någon annan del av tåget. Detta är los moros.

Moros y Christianos 1 100

Jag hade kul (och behövs klippas också för den delen, amanda!)!

Moros y Christianos 1 105

Två andra kameler…

Moros y Christianos 1 111

En elefant som kunde göra massor av konster!

Moros y Christianos 1 115

Snacka om tråkigt för de som gick med åsnorna efter elefanten…

DSCN3951

En häst som var grym och gjorde massor av konster!

 DSCN3849

En annan vagn…

DSCN3853

Trummor!

DSCN3854

Jag tror detta var hästen som spårade ur och fick föras bort. Höll på att springa in i publiken. Haha…

DSCN3865

Tre hästar med ryttare för de som inte ser…

DSCN3866

En dans!

DSCN3868

Tillhör de som dansade på bilden ovan.

DSCN3879

Lejonet!

DSCN3880

…igen!

DSCN3886 

Blomvagn!

DSCN3902

Någon vagn med barn?

DSCN3908

Barna gick också i tåget!

DSCN3909

Några var lite trötta och sov…

DSCN3911

Alla ska vara med på paraden!

 DSCN3912

Och vissa fick nöja sig med ett gossedjurslejon!

DSCN3918 

Andra hade svårt att hålla ledet rakt. De skulle behövt vara med på Selångers träningar de.

DSCN3921

Av dessa vagnar fanns det många.

 DSCN3927

Sanna är glad och poserar normalt med tåget i bakgrunden (“men jag vill ju ha med tåget i bakgrunden också Linus!”)

DSCN3930

Moros…

DSCN3932

Andra tröttingar…

Det var allt! Alcoy är en fin stad. Jag hade nästan gett upp hoppet om att det skulle finnas natur i Spanien (utom palmparker som är tillgjorda utav bara den), men nu vet jag, det finns!

Hörs!

0 kommentarer: